Jul 22, 2013

Latest Updates From My Life: Study, Work and Family

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan.


Sudah lama sangat rasanya aku tak menulis di sini. Sejak 2011 rasanya, masa pertemuan aku bersama insan yang aku sayang. Fuhhhh.... *baca balik semua post dulu boleh muntah darah jugak rasenye* Hehe... Tapi takpe, it is a process of learning. "When you are young, work to learn, not to earn" - Robert kiyosaki-


So, for all this 2 years, I do learnt a lot. Aku grad dari Universiti Teknologi MARA, Puncak Alam with Second Class Upper dalam course Bachelor of Medical Laboratory Technology. Korang penah dengar ke kos tu? Ala, yang keje nye duduk dalam makmal patu test2 darah la, urin la, sputum la.. *EEeeeeeyewwww???? Hahaha... Kalau korang pon iyewww aku ape lagi. Hari2 deal dgn benda tu, dah sebati sgt dah. HAHAHAHA.... Muntah Sekarang... 


Ok. So, with that not so flying colours punya result, aku try jugak hantar seberapa banyak resume ke semua hospital2 swasta (Sebab kerajaan tak de post U41 utk kos aku. Jangan tanye kenapa sebab aku pon tak faham sampai sekarang). Sebulan tunggu? HAMPA. So, lepas sebulan menganggur, aku pon apply keje kejap dkt UiTM jadi SKP (Skim Khidmat Pelajar). Jadi SKP as admin assistance yang gajinye sejam 4 ringgit. APE?? Sejam 4 ringgit? Kalah or same dgn gaji org keje kt kfc. *Aku tau la, sbb dulu penah wat part time kfc* What?? After 4 years struggling utk finish strong (tak strong sgt) gaji aku 4 ringgit sejam? Hahaha.. Nak wat cmano. Hadap jelah..


Mujur tak lama keje sana (malu bhai ade degree, tp jadi SKP je). Lepas tu, aku dapat interview dari company yang supply barang2 hospital dan jugak ubat2 utk klinik. Sebagai ape? Sebagai Medical Sales Representative. Aku hentam je terima kerja tu, sebab nak tunggu yang betul2 kos aku memang makan kayu dengan batu lah aku jawabnye. Jenuh nak tunggu dan panas telinga dengar Ibu I tanye. "BILA NAK KERJA?" Then kerja la aku kat situ sampai lah sekarang.. Gaji?? Ok la untuk fresh grad macam aku. Basic 2100, elaun kereta 800, elaun telefon 80. Gaji bersih lepas tolak EPF dan SOKSO : RM 2700.


CUKUP KE TAK CUKUP?


CUKUP ke tak cukup? Hehe, bagi aku Alhamdulillah.. Aku pon dah la lari bidang. Pastu kalau tak bersyukur Allah cakap ape pulak kan. So, lepas 3 bulan bekerja aku beli KERETA. Hehehe.. Start kerja bulan Oct 2012, beli kereta Jan 2013. Alhamdulillah... Kereta pon bukan kereta besar, cukup la Myvi SE 1.5 warna kuning jadi peneman setia aku ke sana ke sini. Hehehe... Kereta ni memang kereta idaman aku. Bila bawak, rase best je sbb interior and exterior dia memang cocok dengan ape yg aku nak. (Hoi, cocok2 amende?). Tak payah cakap banyak. Dia memang pilihan hatiku. Hahaha...


TAPI.....................


Memang, gaji aku sekarang cukup utk kehidupan seharian aku. Alhamdulillah.. Tapi, bila fikir2 balik, gaji aku lepas tolak duit kereta 600, Asb 200, Ptptn 100, insurans 60. Ibu ayah 200, api air 150, internet 40, astro 60, minyak, makan, bla bla bla... Adoiiii... Pening kepala hoi.. Memang. Lepas tolak kesemua di atas, ade lagi balance.. Tapi... Untuk aku beri yg lebih baik utk family aku? TIADA. 

Contoh pertama: kalau aku bawak anak buah aku pegi shopping mall, biasala budak2 mesti nak itu nak ini. Aku tak dapat bagi ape yang diorang nak. Kadang bila tgk anak mata diorang sedih tak dapat, aku jadi serba salah sangat.. Sedih sangat.. Kenapa aku tak ade buying power??? Patu otak ni cepat je fikir.. Ape nasib anak2 aku kalau aku still macam ni? (Biasalah perempuan, tak kawin lagi dah fikir pasal anak). 

Contoh kedua: My Mom pada satu pagi lancar je mulut dia cakap. "Jiha, balik nanti belikan ibu Gamolex Gold ye. Ape??? Gamolex Gold?? Korang tau tak Gamolex tu satu botol berapa? Rm 85 tau. Sambung lagi. "Lepas tu nanti balik singgah la beli kueh tiaw kung fu ke karipap ke ape ke.. " Memang, berapa lah sangat kueh tiaw kung fu dgn karipap. Tapi kalau dah hari2 kene beli, lu congak la sendiri. Kueh tiaw kung fu: RM5.00 karipap RM2.00. RM7.00 X 30 (sebulan) = RM210.  
*Rungsing kembali*



SOLUTION PLEASE....??? ANYONE???


Yess.. I keep thinking about this. HOW CAN I EARN EXTRA INCOME??? What? Where? When? 


Thanks for reading. :)



No comments: